Jarmuż – dlaczego warto go jeść?
Slow food
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Jarmuż – dlaczego warto go jeść?

Powszechnie wiadomo, że jesteś tym, co jesz. Gdybyśmy mogli wybrać, z pewnością chcielibyśmy być jarmużem. A dlaczego? Bo jarmuż jest niezwykłą, witaminową bombą, która swoimi właściwościami odżywczymi pomaga wracać do zdrowia. Zobacz, dlaczego warto włączyć jarmuż do swojej codziennej diety!

Jarmuż od lat podbija nasze serca i kubki smakowe. Roślina ta urozmaica zdrowe odżywianie, a nawet idzie na bój z niezdrowymi chipsami, występując w postaci zdrowej, chrupiącej przekąski. Idealny do koktajli, sałatek i jako składnik wegetariańskich kotlecików. Jakie korzyści przyniesie Ci włączenie jarmużu na stałe do Twojego jadłospisu?

Od kiedy ludzie spożywają jarmuż i dlaczego?

Już starożytni Grecy doceniali właściwości jarmużu. Gotowali i podawali go jako lekarstwo tym, którzy przesadzili z alkoholem. Nie polecamy przekonywać się na własnej skórze, czy takie zastosowanie jarmużu przynosi rezultaty, ale zachęcamy, aby jeść jarmuż codziennie!

Witamina K

Jedna porcja jarmużu dostarcza ponad 1000% dziennego zapotrzebowania na witaminę K, która niezbędna jest w procesie krzepnięcia krwi. Może zmniejszyć nadmierne krwawienie miesiączkowe. Ponadto odpowiedni poziom witaminy K zapobiega osteoporozie.

Witamina A

Jarmuż zaspokaja ponad 300% zapotrzebowania na witaminę A, która oprócz tego, że działa przeciwnowotworowo, to jeszcze utrzymuje nasze włosy, skórę i paznokcie w dobrej kondycji. Witamina A buduje naszą odporność i wpływa na odbiór bodźców wzrokowych.

Witamina C, B6, B1, potas, magnez

To kolejne ważne składniki, które dostarczymy do organizmu wraz z jarmużem. Witamina C wpływa na naszą odporność, poziom cholesterolu i układ krążenia. Stabilizuje nasze zdrowie psychiczne i ma działanie terapeutyczne. Praca serca wspierana jest przez witaminę B6, a wytwarzanie energii w komórkach mięśniowych możliwe jest dzięki witaminie B1. Potas cudownie oddziałuje na perystaltykę jelit, a dzieciom umożliwia wzrost. Magnez utrzymuje odpowiednie ciśnienie krwi i zmniejsza insulinooporność.

Wapń i żelazo

Wapń i żelazo zawarte w tym wyjątkowym warzywie charakteryzują się łatwą przyswajalnością. Jest to kluczowe, gdy mówimy o wartościach odżywczych jakiegokolwiek produktu. W przeciwieństwie do szpinaku, jarmuż zawiera mniejszą ilość szczawianów, które utrudniają absorpcję witamin i minerałów. Wapń gwarantuje nam zdrowe zęby i mocne kości. Dzięki żelazu możesz zapobiec szybkiemu starzeniu się skóry i ustrzec się przed wieloma infekcjami.

Jarmuż zawiera luteinę, która jest witaminą oczu. Dzięki zielonym liściom jarmużu możemy chronić wzrok przed złym wpływem światła niebieskiego z telefonu, laptopa i komputera. Warzywo bogate jest w antyoksydanty. Zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworu dzięki zawartości ponad 40 różnych glukozynolanów. To związki chemiczne, które zapobiegają rozwojowi raka piersi, prostaty, płuca i żołądka!

Pamiętaj, że im ciemniejsze liście jarmużu, tym więcej drogocennych substancji jest tam zawartych.

Jakie są odmiany jarmużu dostępne na rynku?

Jarmuż należy do tej samej rodziny roślin, w której znajdziemy m.in. kalafior, brukselkę i brokuł. Najpopularniejsza odmiana to jarmuż kędzierzawy. Inna jego nazwa pochodzi od jego karbowanej struktury. To właśnie ten rodzaj możemy spotkać w popularnych dyskontach, zapakowany, umyty, pokrojony i gotowy do spożycia.

Jarmuż toskański z łatwością rozpoznasz po jego ciemnozielonej barwie. Przypomina on włoską kapustę. Ta odmiana wspaniale sprawdzi się w zupach, ponieważ utrzymuje swoją strukturę – koniecznie spróbuj włoskiej minestrone. Palce lizać!

Trzecią, popularną odmianą jest jarmuż dekoracyjny. Posiada piękne fioletowe liście. Nazywany jest czasem jarmużem rosyjskim.

Ciężko znaleźć w naszym ciele narząd lub proces, na który jarmuż nie miałby dobroczynnego wpływu. Znajdź swój ulubiony rodzaj i rozkoszuj się jarmużowymi chipsami lub jarmużowym pesto. Dodaj go do makaronu, szakszuki lub kaszy!

Zdjęcie główne: Adolfo Félix/Unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Leśne kąpiele shinrin-yoku
Leśne kąpiele shinrin-yoku
Chcesz poprawić sobie nastrój i odstresować się, ale nie wiesz jak? Spróbuj kąpieli leśnych shinrin-yoku i wzmocnij swoją więź z matką naturą!
Zakup pierwszej wędki — na jakie funkcje zwrócić uwagę?
Zakup pierwszej wędki — na jakie funkcje zwrócić uwagę?
Chcesz zacząć przygodę z wędkarstwem? Zobacz, jaką kupić pierwszą wędkę.
Jak stworzyć wygodne miejsce do spania?
Jak stworzyć wygodne miejsce do spania?
Odkryj proste sposoby na stworzenie idealnej przestrzeni do odpoczynku. Dowiedz się, jak wybór materaca, pościeli oraz otoczenia wpływają na jakość Twojego snu.
Ostatnie wpisy