Patagonia to amerykańska marka odzieżowa dobrze znana fanom turystyki górskiej. Historia kultowej firmy nadaje się na scenariusz filmu. Dowiedzmy się co nieco o jej założycielu Yvonie Chouinardzie.
Logo Patagonii przedstawia zarys panoramy Fitz Roya. To marka, która została założona w Stanach Zjednoczonych (w mieście Ventura w słonecznej Kalifornii) ponad 40 lat temu, bo w 1973 roku. Pomysłodawcą firmy jest amerykański wspinacz Yvon Chouinard, który początkowo zajmował się produkcją haków wspinaczkowym (sam przez lata ucząc się kowalstwa), ale uznał iż nieodwracalnie niszczą one skały i przerzucił się na odzież.
Początkowo twórca marki sprzedawał koszulki i spodenki wspinaczkowe, samodzielnie projektując wzór i wybierając materiały. Z czasem odzież Patagonii była coraz bardziej zaawansowana technologicznie. Jednym z największych hitów sprzedażowych była nylonowa kurtka przeciwdeszczowa Foamback. Co ciekawe, do uszycia prototypu Chouinard wykorzystał materiał przeznaczony na pokrycia desek WC.
Yvon Chouinard sukcesywnie wprowadzał na rynek ubrania uszyte z zaprojektowanych przez siebie materiałów. Dobrym przykładem jest Synchilla; tkanina naśladująca wełnę naturalną, która się nie mechaci (potocznie nazywamy ją polarem). Do dziś w ofercie produktowej firmy znajdziemy wiele modeli odzieży outdoorowej z Synchylli. Właściciel Patagonii zasłynął również z wprowadzenia na rynek kolorowych ubrań dla wspinaczy i alpinistów, co kilkadziesiąt lat temu było niestandardowym podejściem. W 1991 roku firma przeżyła kryzys finansowy, jednak dziś ma się świetnie. Na całym świecie nie brakuje fanów tej marki.
W przeciwieństwie do wielu popularnych sieciówek Patagonia bardzo dba o środowisko naturalne. Co ciekawe, jako pierwsza firma w Stanach Zjednoczonych wydała swój katalog z kolekcją outdoorową na papierze z odzysku. Od 1985 roku 1% rocznych zysków firmy jest przeznaczane na rzecz ochrony przyrody (do tej pory Patagonia przekazała już na ten cel blisko 50 milionów dolarów). Natomiast od 1996 roku marka używa do produkcji swojej odzieży wyłącznie organiczną bawełnę, co zasługuje na pochwałę. Z kolei poliester i nylon zwykle pochodzą z recyklingu. Materiały, z których szyje się produkty firmy są wyjątkowo wytrzymałe – kupując odzież Patagonii dokonujemy rozsądnej inwestycji na lata.
W skład szerokiego asortymentu marki wchodzą m.in. specjalistyczne ubrania dedykowane dla wspinaczy i alpinistów, ale nie tylko. Znajdziemy tu również odzież przeznaczoną dla miłośników sportów takich jak:
W ofercie Patagonii są dostępne ubrania dla kobiet i mężczyzn, a nawet dzieci.
Nie da się ukryć, że odzież sygnowana logo Patagonii nie jest dla każdego. Warto podkreślić, że za wysokimi cenami stoi też świetna jakość. Ubrania tej marki są funkcjonalne, proste, wytrzymałe i wygodne. Kupując kurtkę narciarską za 1000 złotych lub plecak sportowy za 500 złotych możemy być pewni, że te rzeczy posłużą nam przez lata.
Patagonia to marka niezawodnych ubrań, które spełniają oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów. Pomysłodawca firmy Yvon Chouinard niemal od początku działalności Patagonii na liście priorytetów nie stawiał jak największych zysków, a ochronę środowiska naturalnego, co nie jest często spotykanym podejściem we współczesnej branży odzieżowej.