Slow food

Przewodnik po mlekach roślinnych. Wypróbuj i wybierz swoje ulubione

Fot. Jo Sonn/Unsplash.com

Jeszcze kilka lat temu w sklepach dostępne były 2–3 rodzaje napojów roślinnych. Obecnie dużo się zmieniło, a na półkach można znaleźć wiele różnych substytutów krowiego mleka. 

Niestety, co za dużo, to też nie zdrowo! Konsument często nie wie, który z produktów wybrać, dlatego stworzyliśmy krótki przewodnik po mlekach roślinnych. O ich właściwościach przeczytasz poniżej. 

Mleko roślinne – co to? 

Aktualnie wiele rodzajów napojów roślinnych dostępnych jest w sklepach. Produkty wytwarzane są z nasion lub orzechów różnych roślin. Najczęściej w marketach można spotkać mleko:

  • sojowe – było pierwszym sprzedanym tego typu produktem w Polsce, nadal jest jednym z najłatwiej dostępnych, 
  • zbożowe – wytwarzane z owsa, orkiszu lub ryżu. Z tych najłatwiej spotkać mleko ryżowe, które występuje również w wersji smakowej,
  • orzechowe lub z różnorodnych pestek – w ich skład wchodzi mleko kokosowe, z orzechów laskowych, z orzechów nerkowca, z migdałów, czy słonecznikowe. 

Finalny napój powstaje poprzez namoczenie lub zmielenie roślin lub ich owoców, a następnie odsączenie z nich powstałego napoju. Wiele osób samodzielnie wytwarza tego rodzaju mleko w domowych warunkach.

Mleko sojowe

Najbardziej popularne mleko roślinne w Polsce. To klasyczny i bezpieczny wybór dla osób, które rozpoczynają swoją przygodę z roślinnymi napojami. Jest najbardziej ze wszystkich zbliżone smakiem i kalorycznością do mleka krowiego. Stanowi jego świetny substytut. 

Na ciepło smakuje równie dobrze jak na zimno. Co więcej, jeśli nie możesz się przekonać do jego smaku, na rynku istnieje szereg wersji smakowych, jak np. waniliowe czy czekoladowe. Znajdziesz również te bez cukru, z nim oraz ze słodzikami. 

Mleko sojowe to dobre źródło białka (zawiera go najwięcej ze wszystkich napojów roślinnych) oraz wapnia. Często można spotkać jego wersję dodatkowo wzbogacone tym minerałem. Ponadto zawiera izoflawony i fitosterole, które chronią przed nowotworem, chorobami układu krążenia czy osteoporozą. 

Na bazie mleka sojowego produkowane są również jogurty, desery, puddingi czy wegańskie śmietany. Najlepszym wyborem jest napój zrobiony z soi niemodyfikowanej genetycznie. 

Mleko ryżowe

To napój, który charakteryzuje się naturalnie słodkim smakiem. Dodatkowo można znaleźć jego wersje smakowe, najczęściej waniliowe. Zawiera najwięcej węglowodanów ze wszystkich mlek roślinnych, przy czym cechuje się znikomą zawartością tłuszczu i białka. Jego kaloryczność również jest bardzo niska.

Napój jest rzadki, więc nie poleca się go dodawać do kawy, jednak świetnie sprawdza się jako substytut mleka podczas robienia domowych słodkości. Szczególnie polecany osobom, które mają alergię na soję i orzechy. Nie zawiera również glutenu. 

Mleko kokosowe

To kolejne niezwykle popularne mleko roślinne. Możemy znaleźć jego dwie odmiany: pełnotłuste i odtłuszczone. To pierwsze sprzedawane jest najczęściej w puszkach, ma największą kaloryczność z tu wymienionych napojów, jest najlepszym dodatkiem do zup, curry czy sosów. Pachnie i smakuje kokosem.

Z kolei drugie, odtłuszczone, ma podobną kaloryczność do mleka krowiego, jest bogate w żelazo, potas, magnez oraz cynk. Współgra ze słodkimi posiłkami oraz można je z powodzeniem dodawać do kawy. Zawiera kwasy nasycone oraz kwas laurynowy, który wzmacnia odporność. 

Mleko migdałowe

Napój migdałowy ma dużo mniej kalorii niż zwykłe mleko krowie, różni się od niego także konsystencją. Składa się głównie z wody, przez co nie jest polecane do kawy, ponieważ lubi się w niej rozwarstwiać.

Znajdziemy w nim niewielką ilość białka oraz zdrowych tłuszczy nienasyconych, które pozytywnie wpływają na organizm. Ponadto napój zawiera silne przeciwutleniacze, stanowiące ochronę przed nowotworem i chorobami układu krążenia. Szczególnie polecane fanom delikatnego orzechowego posmaku. 

Mleko owsiane

Napój owsiany jest lekko słodki, a konsystencją przypomina odtłuszczone mleko. Jest jednym z lepszych wyborów, ponieważ zawiera większą ilość białka niż wcześniej wymienione napoje. 

Charakteryzuje się również mniejszą ilością węglowodanów niż mleko ryżowe, jednak wcale nie ma ich mało. Z drugiej strony ma wiele błonnika, który reguluje procesy trawienne. Mleko owsiane, ze względu na większą zawartość cukrów prostych w stosunku do innych napojów roślinnych, nie jest polecane dla osób chorujących na cukrzycę. 

Ceni sobie minimalizm i rozwiązania slow, które wprowadzają do życia wiele spokoju i harmonii. Dlatego też tworzy unikalne treści w tym temacie już od 2017 roku. Prowadzi również firmę OpiszSię, świadczącą usługi w zakresie copywritingu na potrzeby sklepów internetowych.
Wiktoria Florek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *