Slow food

Na czym polega fleksitarianizm?

Fot. Ello/ Unsplash.com

Większość diet i stylów odżywiania oznaczają rezygnację z określonych grup produktów. W przypadku fleksitarianizmu sprawa wygląda zupełnie inaczej. Co warto wiedzieć o tej niezwykle elastycznej diecie?

Czym jest dieta fleksitariańska?

Słowo fleksitarianizm pochodzi od angielskiego słowa „flexible”, które oznacza elastyczność. W przeciwieństwie do innych diet nie jest to sposób odżywiania oparty na eliminacji konkretnych grup produktów spożywczych, czy też stałego ich wykluczania z diety. Fleksitarianie to osoby, które ograniczają spożywanie mięsa i ryb, ale jednocześnie dopuszczają możliwość okazjonalnego ich jedzenia. Dzięki temu dostarczają organizmowi potrzebnych składników odżywczych, a jednocześnie dbają o spadek masy ciała. Nie jest to tak popularna dieta jak weganizm. Warto jednak przyjrzeć się zasadom, na których opiera się fleksitarianizm. 

Podstawowa zasada diety fleksitariańskiej

Dieta fleksitariańska zachęca do tego, aby nie być wegetarianinem bądź weganinem przez cały czas. Warto co jakiś czas sięgnąć po mięso. Tu uwzględnia się zarówno mięso białe, jak i ryby. Co więcej, nacisk kładzie się na elastyczne podejście do tego, jak często i jak dużo mięsa będziemy spożywać. Podstawą diety jest jej zbilansowanie w taki sposób, aby dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. W diecie fleksitariańskiej mięso spożywa się nawet 2-3 razy w tygodniu, choć warto zadbać o to, aby częściej było to mięso białe aniżeli czerwone.

Czym fleksitarianizm różni się od weganizmu?

Fleksitarianizm to nie odmiana wegetarianizmu. Przede wszystkim nie jest to świadome zrezygnowanie ze spożywania mięsa. Fleksitarianizm bliższy jest semiwegetarianizmowi, który polega na wykluczeniu mięsa czerwonego i zastąpienia go jedynie drobiem i rybami. W przeciwieństwie do semiwegetarianizmu fleksitarianizm zachęca do stworzenia konkretnego jadłospisu uwzględniającego produkty z określonych grup spożywczych, będących m.in. substytutem białka zwierzęcego. Warto przy tym zaznaczyć, że fleksitarianinem może być ktoś, kto jedynie raz w tygodniu nie je mięsa, ale stara się ograniczać codzienne jego spożywanie.

Pięć grup fleksitarianizmu

Dieta fleksitariańska określona jest mianem diety jarskiej, ponieważ dopuszcza spożywanie mięsa. W samej diecie podkreśla się konieczność zwiększenia ilości spożywanych roślin strączkowych. Powstał nawet szczegółowy jadłospis, który powinien towarzyszyć fleksitarianom. Wymienić tu można pięć grup produktów:

  • „nowe mięso”, a także rośliny strączkowe – wśród nich wymienić można białko niemięsne, ciecierzycę, soczewicę, bób, groch czy też tofu;
  • produkty pełnoziarniste;
  • owoce i warzywa;
  • nabiał;
  • przyprawy, ale i naturalne słodziki.

Choć dopuszczalne jest spożywanie cukru, to zaleca się unikać słodyczy oraz fast foodów. Fleksitarianie są zachęcani do spożywania orzechów, roślin bogatych w kwasy omega-3, a także odtłuszczonych przetworów mięsnych. Fleksitarianie powinni kierować się zasadą: „Więcej warzyw, mniej mięsa”, choć mniej nie oznacza wcale.

Zalety fleksitarianizmu

Fleksitarianizm ma kilka zalet, które sprawiają, że jest on świetną opcją dla osób, które chcą ograniczyć spożywanie produktów zwierzęcych i mięsa. Fleksitarianizm:

  • dostarcza niezbędnych witamin i minerałów, w tym witaminy B12, której niedobór dostrzegalny jest w diecie wegańskiej;
  • zmniejsza ryzyko chorób serca;
  • zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu drugiego;
  • zmniejsza ryzyko niektórych nowotworów, wśród których można wymienić m.in. raka jelita grubego;
  • obniża poziom cholesterolu;
  • zmniejsza kaloryczność posiłków.

Ceni sobie minimalizm i rozwiązania slow, które wprowadzają do życia wiele spokoju i harmonii. Dlatego też tworzy unikalne treści w tym temacie już od 2017 roku. Prowadzi również firmę OpiszSię, świadczącą usługi w zakresie copywritingu na potrzeby sklepów internetowych.
Wiktoria Florek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *