Zrównoważona moda

Polskie marki modowe – jak zdobywają zaufanie klienta?

Szacuje się, że polski rynek odzieżowy jest jednym z największych. Firmy oraz ich idee cały czas się zmieniają, dostosowując się do obecnie panujących realiów. 

Dzisiaj klient nie patrzy tylko na ładny wygląd odzieży. Zazwyczaj chce kupić ubrania, które są ekologiczne, wysokiej jakości i wyprodukowane w Polsce. Przed rodzimymi markami modowymi stoi więc niemałe wyzwanie. Jak lokalne marki odzieżowe pracują na zaufanie klientów? O tym wszystkim w poniższym tekście. 

Współczesne marki modowe

W 2019 roku niezwykle popularne stało się ekologiczne podejście do życia. W tym czasie coraz więcej osób zaczęło sobie uświadamiać, jak dużo odpadów produkujemy, ile ubrań wyrzucamy oraz jak wpływa to na naszą planetę. Powszechnie stosowany był termin „zrównoważona moda”. W tym czasie platforma Rank and Style opublikowała raport, który mówił, że wyrażenie „sustainable fashion brands” było wyszukiwane w Google o 25 procent częściej niż w poprzednich latach. Co więcej, pod koniec 2019 roku sprzedaż ubrań marek ekologicznych wzrosła o 450 procent. Utwierdza to w przekonaniu, że współczesny konsument od marki oczekuje szczegółowego opisu kosztów produkcji, ceny adekwatnej do jakości odzieży oraz niepowtarzalnych i unikalnych produktów. 

Polskie marki a zaufanie

Przeanalizowaliśmy, jak polskie marki zdobywają zaufanie klienta. Nie ma co się oszukiwać, zrównoważona moda to termin popularny wśród millenialsów i generacji Z. To ich zaufanie w pierwszej kolejności zdobyły polskie marki odzieżowe. 

Transparentność

Niechęć do dzielenia się informacjami biznesowymi zakorzeniona jest w polskich realiach. Firmy nie chcą mówić o tym, jak dana rzecz powstała. W ostatnich latach wszystko zaczęło się zmieniać. Żyjemy w dobie bezwartościowych certyfikatów, kupowanych opinii i reklam na każdym kroku. Gubimy się w tym wszystkim i nie wiemy, co jest dla nas lepsze. Z tego powodu polskie marki odzieżowe postawiły na całkowitą transparentność. Szacuje się, że konsumenci pragną poznać kulisy produkcji ubrań, które kupują. W dzisiejszych czasach nie jest to niczym trudnym. Przy pomocy technologii można śledzić każdy etap produkcji, poczynając od opracowania projektu, a kończąc na dostarczeniu finalnego produktu. Niemniej ważne są materiały, z jakich powstają ubrania. Pytania głównie dotyczą ich jakości, kraju produkcji oraz ekologicznych włókien. Dla polskich marek modowych transparentność znaczy tyle samo co sukces.

Jesteśmy tacy sami jak Wy, czyli przynależność

Podstawą do zdobycia zaufanie jest ukazanie się konsumentom z tej bardziej „ludzkiej” strony. Kupujący lubią wiedzieć, kto stoi za daną marką oraz jakie głosi poglądy na istotne kwestie. Jeśli przedstawiciel danej marki zasłużył na miano „jednego z nas”, to zaczyna przynależeć do danej grupy. W tym przypadku są to konsumenci. Obecnie twórcy polskich marek odzieżowych coraz częściej prowadzą social media, wypowiadają się na kontrowersyjne tematy, ukazują kulisy swojej pracy i życia, a co za tym idzie, zbierają grupę odbiorców. W tym roku doskonale widać ten trend. Wielkie firmy marek odzieżowych odchodzą na drugi plan. Ludzie wolą kupować od małych, lokalnych firm. Współczesny klient nie chce anonimowości, dlatego coraz częściej wybiera to, co jest mu bliskie i znane. 

Unikalność

Młodzi ludzie uwielbiają unikalne i ciekawe projekty. Coraz rzadziej wybierają ubrania typowo z sieciówek, które wyglądają na każdym niemalże tak samo. Małe polskie marki odzieżowe tworzą produkty z pasją i w ograniczonej ilości. Co to oznacza w praktyce? Przeciętny konsument zyskuje pewność, że co druga osoba na ulicy nie będzie miała na sobie tej samej kurtki lub swetra. Co więcej, unikalność to nie tylko wyjątkowe projekty. Często polskie marki odzieżowe wyróżniają się, ponieważ tworzą własne reguły gry i prowadzą biznes inaczej niż wszyscy. Są to reklamy chwalące wypożyczanie ubrań lub ich odsprzedaż albo małe biznesy, które zamiast konkurować, współpracują ze sobą i się wspierają. Niby są to zasady, którym daleko do kapitalizmu, ale z drugiej strony w obecnych czasach działają.

Zdjęcie główne: Sam Lion/Pexels.com

Ceni sobie minimalizm i rozwiązania slow, które wprowadzają do życia wiele spokoju i harmonii. Dlatego też tworzy unikalne treści w tym temacie już od 2017 roku. Prowadzi również firmę OpiszSię, świadczącą usługi w zakresie copywritingu na potrzeby sklepów internetowych.
Wiktoria Florek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *