Odpowiedzialne zakupyZrównoważona moda

Co się kryje pod pojęciem odpowiedzialnej mody?

Moda to z pewnością fascynująca branża, pełna inspiracji i dająca możliwości wyrażania siebie. Niestety, większość z nas nie zwraca uwagi na drugie oblicze mody, które jest zdecydowanie mniej pociągające. 

Przemysł tekstylno-odzieżowy jest obecnie jednym z największych trucicieli naszej planety. Wraz z produkcją ubrań uwalniamy do atmosfery toksyczne związki, zanieczyszczamy wodę oraz znacząco zwiększamy emisję dwutlenku węgla. Dodatkowo dochodzi problem braku podstawowych praw pracowników fabryk w Azji. 

Odpowiedzialna moda sprzeciwia się temu wszystkiemu i nawołuje do świadomych zmian na lepsze. 

„Odpowiedzialna moda” – co to znaczy?

Termin odpowiedzialnej mody jest bardzo szeroki i obejmuje wiele zmiennych. Warto zacząć od tego, że to pojęcie dotyczy zarówno aspektów ekologicznych, jak i społecznych, a odpowiednie standardy muszą być spełnione na przestrzeni całego łańcucha dostaw.

Większość ubrań dostępnych w popularnych sieciówkach w Europie jest produkowana w fabrykach w Azji, a dopiero następnie transportowana i ewentualnie wykańczana w Europie. Odpowiedzialna moda zakłada, że od początku produkcji włókien, poprzez wyrób materiału, produkcję i wysyłkę do sklepów docelowych, należy utrzymywać ogólnoprzyjęte zasady, które minimalizują szkodę dla środowiska oraz łamanie praw pracowniczych.

W procesie odpowiedzialnej produkcji ubrań zmniejsza się do absolutnego minimum zużycie szkodliwych chemikaliów (np. trujących barwników lub substancji zmiękczających tkaninę), w zrównoważony sposób zarządza się zasobami wodnymi oraz energetycznymi, redukując powstające odpady.

Niezwykle ważne jest także zachowanie standardów pracowniczych takich jak przerwy w pracy, godziwa płaca, zapewnienie bezpiecznych warunków do pracy, równość w stosunkach handlowych ze wszystkimi partnerami. Jeżeli to możliwe, odpowiedzialna moda stara się wspierać gospodarkę krajową i inwestować pieniądze w rozwój regionu.

Kryteria odpowiedzialnej mody

Fundacja „Kupuj Odpowiedzialnie” wyróżniła 8 najważniejszych kryteriów, które pomagają lepiej określić, w jakim stopniu dana marka produkuje i wspiera odpowiedzialną modę. Oto one:

  1. Wykorzystanie surowców przyjaznych środowisku – opatrzonych odpowiednimi certyfikatami.
  2. Używanie materiałów z recyklingu – poprzez danie tkaninie „drugiego życia” zmniejszamy ślad węglowy.
  3. Tworzenie produkcji maksymalnie przyjaznej środowisku – chodzi o ograniczenie obróbki szkodliwymi chemikaliami, co ma pozytywny wpływ na zdrowie pracowników, klientów oraz na dobrostan planety.
  4. Zachowanie sprawiedliwego handlu – stosując się do zasad Fair Trade.
  5. Zapewnianie standardów pracy – przestrzeganie warunków określonych przez Międzynarodową Organizację Pracy.
  6. Wspieranie ekonomii społecznej.
  7. Transparentność łańcucha dostaw – dająca konsumentom prawo do informacji o danym produkcie.
  8. Lokalność produkcji i dystrybucji.

Warto sprawdzać dostępne informacje na stronie konkretnych firm lub korzystać z gotowych zestawień analiz przeprowadzonych przez fundację Kupuj Odpowiedzialnie. 

Co możesz zrobić, żeby kupować bardziej świadomie?

Odpowiedzialna środowiskowo i społecznie moda rozpoczyna się już na pierwszym etapie – podczas projektowania i produkcji. To w rzeczywistości najważniejsze elementy, które zadecydują o tym, jaki ślad ekologiczny pozostawi po sobie ubranie. Niebagatelne znaczenie ma także transparentność całego procesu tworzenia produktu, co obejmuje także dokładne podanie składu wykorzystanego materiału oraz jego miejsce pochodzenia.

W gestii klienta leży natomiast świadome podejście do mody, czyli przede wszystkim nie napędzanie nadprodukcji. Podstawowa zasada ekologicznej mody brzmi “kupuj mniej nowych produktów!”. Można za to wymieniać się ubraniami, korzystać z oferty sklepów vintage lub z odzieżą używaną. 

Jeżeli jednak decydujemy się na zakup nowej rzeczy, to jako konsumenci mamy prawo żądać informacji o kupowanych produktach – składzie tkaniny, miejscach pochodzenia surowców, miejsca wytworzenia danego ubrania oraz całego szlaku transportowego.

Warto wybierać marki, które są transparentne i nie poprzestają na hasłach reklamowych. Odpowiedzialna moda to także zakupy u lokalnych producentów, którzy wspierają polskie lub europejskie szwalnie. Zmniejszamy przy tym ślad węglowy dzięki krótszemu transportowi, a jednocześnie możemy liczyć na lepszą jakość.

Zdjęcie główne: Ksenia Chernaya/Pexels.com

Ceni sobie minimalizm i rozwiązania slow, które wprowadzają do życia wiele spokoju i harmonii. Dlatego też tworzy unikalne treści w tym temacie już od 2017 roku. Prowadzi również firmę OpiszSię, świadczącą usługi w zakresie copywritingu na potrzeby sklepów internetowych.
Wiktoria Florek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *